Alle berichten van Wilma

Wim Konijn prikslee kampioen

In plaats van een Nieuwjaarsreceptie gingen we dit jaar naar IJsbaan de Westfries in Hoorn.  De eigen priksleeën werden meegenomen en op een speciaal voor Ons Hoekje afgezette baan konden wij onze prikslee wedstrijd houden die door Wim Konijn werd gewonnen. We kregen een rondleiding en chocomel met apfelstrudel.  Door sommigen werden de schaatsen ook nog onder gebonden.

Overleden

Mevrouw Schuijtemaker is overleden.

Zij was al sinds jaar en dag lid van Ons Hoekje.  Aan de praalwagen van 1962 heeft zij en haar man Jaap actief meegeholpen.  Zij en haar gezin zijn altijd goed betrokken geweest bij de buurtvereniging.

Kerst workshop

Op 11 december was de jaarlijkse kerst workshop bij Elly Beets.

De vertrouwde appeltaart met slagroom stond al te wachten toen we binnen kwamen. Daarvoor alleen zou je al erheen gaan… Maar deze doorgewinterde dames (letterlijk want we baanden ons een weg door de sneeuw, code rood in Nederland)  hadden weer een prachtige avond met elkaar. Elly Beets heeft een mooie zolderkamer waar we weer volledig onze creatieve geesten aanspraken en echt mooie kerst schikkingen maakten.  De geur van glühwein maakt het helemaal af.  Effe lekker beppen over het barre weer, en over sommige mensen in de buurt. .. alleen maar positieve verhalen natuurlijk, want zo zijn wij gewoon … Wat ons betreft.. echt kerst.

Margriet van der Hulst, Jolanda Buskermolen, Heike Beekwilder, Elly Vlugter, Els van der Hulst, Wilma Konijn, Ria Duijn, Lida Langerijs en onze leraar Elly Beets.

Molen in rouwstand

Leo Witteman,  de molenaar van de Necker molen is overleden. Leo hielp ons vijf jaar geleden, toen de Beemster 400 jaar bestond, met het maken van de praalwagen van Ons Hoekje.  Een tweede prijs haalden we toen.  Mede door hem was onze praalwagen een plaatje.

Ongetwijfeld staat zijn molen nu in rouw-stand.

Cor en de soldaat

De buren Hooijberg en Konijn hadden kaartjes voor Soldaat van Oranje.  Op die avond zou de 2,5 miljoenste bezoeker het spektakel bekijken.

Helaas waren wij dat niet… maar we hadden wel een aangename verrassing… Iedere bezoeker kreeg een waardebon voor een mok met een patatje… buiten te verorberen.

Toe we lekker stonden te snacken zie we naast ons een cameraploeg bezig….. toen ze klaar waren vroeg Cor aan de geïnterviewde of hij dan wel de 2,5 miljoenste bezoeker was……. Wel nee zij de jonge man…  ik speelde de Soldaat van Oranje..!

Zeer grappig natuurlijk… heb je net 3,5 uur naar deze hoofdrolspeler gekeken…..herken je hem niet als hij naast je staat.

Cor een praatje met hem maken natuurlijk…. op z’n Cors… vertelde dat hij ook vroeger toneel had gespeeld… en waar we vandaan kwamen… Heel genoeglijk allemaal.

Als klap op de vuurpijl mocht Cor met hem op de foto, samen met José de dochter van Jos en Wilma.

Nou toen waren we eenmaal bezig, dan het hele zootje maar erop.

Wim Duijn clubkampioen

Tot ieders verrassing, niet in de laatste plaats van Wim zelf, werd bekend dat hij de Klaverjas kampioen van Ons Hoekje is geworden dit jaar.  Zoals velen weten organiseert hij sinds jaar en dag het klaverjassen… Ria wist dat hij kampioen was, maar had tegen hem gezegd dat iemand anders het was.    Tot zijn grote verbazing mocht hij zelf de beker mee naar huis nemen… Leuk hè?

Jaarvergadering goed bezocht

De jaarvergadering op 17 november is goed bezocht. Het wel en wee van de vereniging is in beslotenheid van de club besproken.  het was voornamelijk wel… en weinig wee.

Marco Vlaar heeft na vijf jaar afscheid genomen van het bestuur. Hij kreeg de vertrouwde pen met “Ons Hoekje” inscriptie en een rijk gevulde mand met Santhé producten voor zijn goede werk.

Nieuw bestuurslid is Tamara van Kranendonk. Wij wensen haar  een mooie tijd toe in het bestuur.

Wat wel jammer is,  is het  feit dat onze voorzitter Henk  besloten heeft dat hij zijn taak niet optimaal kan vervullen en daarom de wens uitte om af te treden.  Er moet nu gezocht worden naar een waardig opvolger van zijn voorzitterschap.

Er was na de vergadering voldoende te drinken en te eten en ook een hele mooie dia presentatie van Cor Roet en zijn vrouw Lia.  Bijna alle panden op Ons Hoekje heeft hij in zijn uitgebreide collectie van 8000 Beemster foto’s.   Het was uiterst interessant om weer meer van onze vertrouwde buurt aan de weet te komen, op die manier kan je nog meer van dit bijzondere plekje op aarde gaan houden.

Jaarvergadering vrijdag 17 november

Op vrijdag 17 november is de altijd gezellige  jaarvergadering van Ons Hoekje.

Het is in het IJsclubgebouw op het terrein van de IJsbaan.

Marco Vlaar treedt af als bestuurslid.

Na de vergadering zal  Cor Roet historische verhalen over boerderijen vertellen.  Hij heeft duizenden foto’s van de Beemster. Dit wordt zeker interessant.  Na afloop doen we natuurlijk een gezellig borreltje met enige hartige versnaperingen.

Het begint om 20:00 uur.

Afbeeldingsresultaat voor bier en kaas en worst

Eigen appelsap bij Chris en Ineke

Bij Chris en Ineke van Poelgeest was de AED training weer. Ieder jaar komt er een aantal Ons Hoekje leden bij elkaar om een opfriscursus van reanimatie te volgen.

Na afloop een borrel, want dat hoort bij Ons Hoekje.  Dit keer was dat een extra mooie belevenis, want Chris schonk appelsap van eigen fruit.   Er is een mobiele sap-pers die door boomgaard bezitters ingehuurd wordt waardoor het eigen fruit optimaal benut kan worden.  Mooi hè?

Nieuw buurt paard

Aan de Zuiderweg is een nieuw buurt paard komen wonen. Froukje heeft deze IJslandse schoonheid uit Zeeland gehaald en gaat erop rijden.  Haar naam is Ros,  maar je spreekt het uit als Roes.

We wensen dit mooie dier heel veel geluk op Ons Hoekje…. ze staat in ieder geval al op een goed adresje.. waar het haar aan niets zal ontbreken.

Weegbrug HGB route

De weegbrug staat vandaag weer volop in de belangstelling want HGB (Historisch Genootschap Beemster)  houdt open huis.  De weegbrug valt onder het beheer van HGB.

Deze joekel van een trekker staat er op. Ernaast het vertrouwde trekkertje van Chris.  Dit geeft wel de evolutie van de landbouw aan.  In de jaren 60 was het kleine ding voldoende van maat… tegenwoordig is een trekker van 9 ton geen uitzondering.

Vrouwen klanken

Onze leden Dora Tensen en Jopie de Wit zitten op het dameskoor van de Joannes de Doper kerk.  Zij versterken met hun prachtige stemmen dit koor dat in september 50 jaar bestaat.  Dora en Jopie zingen al 22 jaar. Zij beklimmen dus vaak de trap die naar het koor leidt achter in de kerk.  Een eikenhouten wenteltrap,  ja daar blijf je lenig van. Zij werden samen met andere koorleden in de bloemetjes gezet.  Uw redacteur was lectrice (voorlezer)  in de kerk toen dit gebeurde, zodoende kon ik even een fotootje nemen van Dora en Jopie apart terwijl ze op het altaar stonden . Leuk hè?

.

Buren dag met stralende zon

Wat hadden we weer een leuke Burendag.  Een geheel nieuw concept was uitgedacht door het bestuur.  Een fietstocht op de buurt met een foto-puzzel quiz en op diverse locaties een spel.  De stralende zon en amper wind zorgde ervoor dat de fietsers een heel aangenaam tochtje hadden.

Bij Nils en Astrid moesten er vier sleutels gezocht worden binnen 5 minuten.  Een van de sleutels paste op de ‘schatkist’ die vol met snoep zat.

Bij Marco en Simone was hoefijzer gooien een kunde die getoond moest worden.

Bij Maud en Jan moesten aardappels geschild worden.  Wie jast de meeste piepers in een paar minuten tijd?

Bij Cor en Tiny was het hooivork prikken.  In ballons zat een puntental.

De aansluitende BBQ was van uitmuntende kwaliteit.  Er waren zelfs twee koks ingehuurd om ons vlees te braden.   Al met al een heel erg mooie dag die weer geheel gratis was… Welke buurtvereniging doet dat ons na?

De sleutels waren goed verstopt, hier in een speelgoedje op de zandhoop

Sleutel gevonden…. de schat wordt zichtbaar

Hoefijzer werpen

Je ziet wel hoe zonnig het is

Hoe kan het anders… hooivork werpen bij Cor

Salades van Warrie Knarrie

De ongehuurde kok die alles bakt

Het springkussen trekt veel jonge gezinnen

Het winnende team  Vlaar-Konijn

Springkussen

Het bestuur zet in op meer kinderen bij de activiteiten. Vandaar dat aankomende zondag weer een springkussen geplaatst zal worden op het erf van de familie Hooijberg.  Terwijl Pa en Moe zich tegoed doen aan allerlei lekkers van de BBQ  springen de kinderen alle energie weg die in hun lijf zit….. Mooi hè?

Floralia

Twee buren hebben een prijs gewonnen bij de Floralia.  Tiny Hooijberg won een eerste prijs met haar geranium en Wilma Konijn met haar vetplant.   Mooi hè?

Iedereen in de Beemster kan lid worden van de Floralia.  Je krijgt in het voorjaar een paar stekjes in een bloempotje en twee Dahlia knollen. Het gaat erom wie de beste planten inlevert.

Luchtballon

Peter Groen heeft met een luchtballon over onze buurt gevaren deze zomer.  Hij maakte van het erf van Jos en Wilma Konijn foto’s, drukte ze af en stopte ze in een enveloppe in de brievenbus bij hen. Leuk hè?

Tim en Tamara getrouwd

In augustus zijn Tim en Tamara getrouwd. Ik bericht het u nu pas omdat zij op huwelijksreis waren en daardoor hun huis onbewaakt was…. dat hoeft natuurlijk niet op de website. Maar nu ze weer thuis zijn  wensen alle leden van Ons Hoekje heb een prachtig lang en gelukkig leven met elkaar op onze buurt.  Van harte gefeliciteerd.  Wat het bruidspaar enorm verbaasde en blij maakte, was dat de hele buurt de vlag uitstak op deze dag.  …. Een mooie gewoonte op het platteland.

Burendag

Op zondag 24 september houdt Ons Hoekje burendag.

Aanvang 14:00 uur.

Deelnemers aan de fietstocht in de buurt worden verdeeld in vier groepen. Iedere groep start op een ander adres.  Onderweg zullen bij diverse leden op het erf spellen worden gedaan.  Op het laatst komen alle groepen bij elkaar op het erf bij Hooijberg.  Daar zal een Buurt BBQ gehouden worden.  Wil of kan u niet fietsen, dan kunt u zich opgeven om bij de spellen te helpen.  Het is mogelijk om alleen bij de BBQ aanwezig te zijn.  Geef u op per email voor 18 september.

Emiel ziet Abraham

Emiel Beekwilder vierde afgelopen weekend dat hij op 27 juli 50 jaar is geworden, waardoor hij Abraham zag. De buren maakte voor hem een pop op een surfplank met bijpassende tekst. Doordat het geheel in een sloot geplaatst moest worden vergde dat nog wel enige behendigheid.  Henk van der Hulst was een van de mannen die het ruime sop koos, en ook buurman Wikkel trok zijn aparte zwempak aan om de klus te klaren.

Herkansing filmhond

In een eerder bericht had ik het over de filmhond van Nora en Kees.  Nu is de datum van uitzending door de omroep verkeerd doorgegeven aan hen… Zat u voor de buis en er kwam geen film over de buur hond…. dat klopt .

We gaan in de herkansing aanstaande zondag 3 september. Bij de NPO  de film gaat over Mees Kees.  Wel even de wekker zetten want hij begint al om 9 uur ’s morgens.

De ster speler is natuurlijk onze buur-hond.  Kijken dus.

Menno wierst

Jos en Wilma Konijn gingen op vakantie afgelopen woensdag,  maar er moest nog een stuk gegrast worden.  Geen nood… Menno kwam en wierste al het gras bij elkaar.  Mooi he?

Buurthond zondag op televisie

Pleun, de Berner Sennenhond van Nora en Kees (Zuiderweg) speelt aanstaande zondag een rol in één van de afleveringen van de kinderserie Mees Kees. In deze aflevering  pikt Winston, één van de leerlingen van Meester Kees, een hond (Dibbes) op die van huis is weggelopen. Meester Kees zorgt er voor dat Winston op zoek gaat naar het baasje van Dibbes. Dat lukt inderdaad en als beloning mag Winston voortaan ieder weekend op Dibbes passen. Ook moet hij in   de klas een spreekbeurt houden over Dibbes, in werkelijkheid dus Pleun.

De opnamen waren al vorig jaar augustus en september, verdeeld over drie opnamedagen. Het was toen erg warm en Pleun had er dan ook niet heel veel zin in. Nora en Kees zijn zelf ook erg benieuwd of je dat zondag kunt terugzien.

In het dagelijks leven is Pleun overigens een therapiehond voor ouderen in verpleeghuizen. Ze heeft hiervoor (uiteraard samen met Nora) verschillende theateropleidingen gevolgd bij hondenschool Jottem in De Rijp. En als je voor deze opleidingen slaagt, komt je huisdier automatisch in het bestand van een modellenbureau voor dieren. Zo is Pleun geselecteerd voor de televisieserie.

Kijken dus op zondag 27 augustus om 9 uur ’s morgens op NPO3!

Buurt alarm

Bij Cor Hooijberg waren afgelopen week onbekenden het erf opgereden met de vraag of hij ook schapen verkocht.

Maandag waren er weer anderen bij hem met de smoes of hij kaas verkocht.  Deze gasten waren ook bij Konijn met dezelfde vraag.

Bij Cor dus twee maal deze week. (verschillende auto’s )

De laatste keer was het een donkere Volkswagen.

Alertheid gewenst, in Zuiderwoude en de Purmer is er al bij diverse boeren ‘gewinkeld’.     Veel gereedschap weg.

Cor had juist gister het eerste verhaal aan ons verteld toen we hem troffen bij snack- kar Pabi bij het pontje van Spijkerboor.  Hij vertelde nog hoe woedend hij gereageerd had , en dat de hooivork maar ternauwernood uit beeld bleef…. van kwaadheid was hij helemaal vergeten het auto-type en kleur te onthouden.

De tweede keer bij Cor was hij zelf niet thuis… alleen Tiny.  Dit is maar goed ook want ik geloof dat Cor niet voor zichzelf in kan staan als dit 2 x in een week gebeurd.

Konijn en Hooijberg hebben aangifte gedaan bij de politie… maar wees op uw hoede.

Best goan

Menno heeft met behulp van mensen van Ons Hoekje zijn stro weer binnen.   ‘Best goan’;  …. zo meldde hij op facebook.  Geen twijdel over dat er naderhand een goed biertje is gedronken.  Mooi hè?

Akkerman Kampioen in Opmeer

Dat het prijzen regent bij Akkerman dat is wel duidelijk.  Maar vandaag hebben zij een hele bijzondere dag meegemaakt in Opmeer. Hun koe Sonja werd uitgeroepen tot Kampioen…. dat is echt heel bijzonder, want dit is de belangrijkste landbouwtentoonstelling van Nederland.  Alle leden van Ons Hoekje feliciteren de familie Akkerman met deze prachtige prestatie.  De koe was eerst van Trimco en Jolanda de Jonge.  Trimco was een vriend van Peter maar is dit voorjaar overleden.  De hele stal met koeien moest verkocht worden.  Peter was een van de kopers van een aantal koeien waaronder deze prijswinnaar.  Een beetje roem moet dus ook gaan naar Jolanda.  Tijdens de keuring werd ook stil gestaan bij de kwaliteiten die Trimco had, hij was ook een echte koeien-man.

Daar mag best op gedronken worden…

Vrouwen voetbal

Het Nederlands vrouwen elftal voetbal heeft uitmuntend gepresteerd op de Europese Kampioenschappen, dat zal u niet ontgaan zijn.  Maar wist u dat wij hier in de buurt ook enkele voetbalsterren hebben.  Zo is Femke Akkerman ooit keeper geweest bij Jong Oranje… u leest het goed.

Leonie Vlaar is samen met haar vader Marco naar de halve finale van de Oranje vrouwen geweest in Enschede…. want Leonie voetbalt zelf ook

En Quinty Akkerman niet te vergeten…. ik zie grote kansen…

De 100 van Leeghwater

Op zaterdag 5 augustus gaat er weer een sportevenement door het gebied van Ons Hoekje.   In een etmaal tijd krijgen deelnemers de opdracht om 100 kilometer te lopen.  Een ronde langs de hele Schermerdijk en langs de volledige Beemsterdijk.

Zij zullen tussen 6 tot 9 uur ’s morgens bij ons langs de Zuiddijk langskomen.

Zie onderstaande link die doorsluist naar de website van dit evenement .     http://100vanleeghwater.nl/