Alle berichten van Wilma

Nieuw buurt paard

Aan de Zuiderweg is een nieuw buurt paard komen wonen. Froukje heeft deze IJslandse schoonheid uit Zeeland gehaald en gaat erop rijden.  Haar naam is Ros,  maar je spreekt het uit als Roes.

We wensen dit mooie dier heel veel geluk op Ons Hoekje…. ze staat in ieder geval al op een goed adresje.. waar het haar aan niets zal ontbreken.

Weegbrug HGB route

De weegbrug staat vandaag weer volop in de belangstelling want HGB (Historisch Genootschap Beemster)  houdt open huis.  De weegbrug valt onder het beheer van HGB.

Deze joekel van een trekker staat er op. Ernaast het vertrouwde trekkertje van Chris.  Dit geeft wel de evolutie van de landbouw aan.  In de jaren 60 was het kleine ding voldoende van maat… tegenwoordig is een trekker van 9 ton geen uitzondering.

Vrouwen klanken

Onze leden Dora Tensen en Jopie de Wit zitten op het dameskoor van de Joannes de Doper kerk.  Zij versterken met hun prachtige stemmen dit koor dat in september 50 jaar bestaat.  Dora en Jopie zingen al 22 jaar. Zij beklimmen dus vaak de trap die naar het koor leidt achter in de kerk.  Een eikenhouten wenteltrap,  ja daar blijf je lenig van. Zij werden samen met andere koorleden in de bloemetjes gezet.  Uw redacteur was lectrice (voorlezer)  in de kerk toen dit gebeurde, zodoende kon ik even een fotootje nemen van Dora en Jopie apart terwijl ze op het altaar stonden . Leuk hè?

.

Buren dag met stralende zon

Wat hadden we weer een leuke Burendag.  Een geheel nieuw concept was uitgedacht door het bestuur.  Een fietstocht op de buurt met een foto-puzzel quiz en op diverse locaties een spel.  De stralende zon en amper wind zorgde ervoor dat de fietsers een heel aangenaam tochtje hadden.

Bij Nils en Astrid moesten er vier sleutels gezocht worden binnen 5 minuten.  Een van de sleutels paste op de ‘schatkist’ die vol met snoep zat.

Bij Marco en Simone was hoefijzer gooien een kunde die getoond moest worden.

Bij Maud en Jan moesten aardappels geschild worden.  Wie jast de meeste piepers in een paar minuten tijd?

Bij Cor en Tiny was het hooivork prikken.  In ballons zat een puntental.

De aansluitende BBQ was van uitmuntende kwaliteit.  Er waren zelfs twee koks ingehuurd om ons vlees te braden.   Al met al een heel erg mooie dag die weer geheel gratis was… Welke buurtvereniging doet dat ons na?

De sleutels waren goed verstopt, hier in een speelgoedje op de zandhoop

Sleutel gevonden…. de schat wordt zichtbaar

Hoefijzer werpen

Je ziet wel hoe zonnig het is

Hoe kan het anders… hooivork werpen bij Cor

Salades van Warrie Knarrie

De ongehuurde kok die alles bakt

Het springkussen trekt veel jonge gezinnen

Het winnende team  Vlaar-Konijn

Springkussen

Het bestuur zet in op meer kinderen bij de activiteiten. Vandaar dat aankomende zondag weer een springkussen geplaatst zal worden op het erf van de familie Hooijberg.  Terwijl Pa en Moe zich tegoed doen aan allerlei lekkers van de BBQ  springen de kinderen alle energie weg die in hun lijf zit….. Mooi hè?

Floralia

Twee buren hebben een prijs gewonnen bij de Floralia.  Tiny Hooijberg won een eerste prijs met haar geranium en Wilma Konijn met haar vetplant.   Mooi hè?

Iedereen in de Beemster kan lid worden van de Floralia.  Je krijgt in het voorjaar een paar stekjes in een bloempotje en twee Dahlia knollen. Het gaat erom wie de beste planten inlevert.

Luchtballon

Peter Groen heeft met een luchtballon over onze buurt gevaren deze zomer.  Hij maakte van het erf van Jos en Wilma Konijn foto’s, drukte ze af en stopte ze in een enveloppe in de brievenbus bij hen. Leuk hè?

Tim en Tamara getrouwd

In augustus zijn Tim en Tamara getrouwd. Ik bericht het u nu pas omdat zij op huwelijksreis waren en daardoor hun huis onbewaakt was…. dat hoeft natuurlijk niet op de website. Maar nu ze weer thuis zijn  wensen alle leden van Ons Hoekje heb een prachtig lang en gelukkig leven met elkaar op onze buurt.  Van harte gefeliciteerd.  Wat het bruidspaar enorm verbaasde en blij maakte, was dat de hele buurt de vlag uitstak op deze dag.  …. Een mooie gewoonte op het platteland.

Burendag

Op zondag 24 september houdt Ons Hoekje burendag.

Aanvang 14:00 uur.

Deelnemers aan de fietstocht in de buurt worden verdeeld in vier groepen. Iedere groep start op een ander adres.  Onderweg zullen bij diverse leden op het erf spellen worden gedaan.  Op het laatst komen alle groepen bij elkaar op het erf bij Hooijberg.  Daar zal een Buurt BBQ gehouden worden.  Wil of kan u niet fietsen, dan kunt u zich opgeven om bij de spellen te helpen.  Het is mogelijk om alleen bij de BBQ aanwezig te zijn.  Geef u op per email voor 18 september.

Emiel ziet Abraham

Emiel Beekwilder vierde afgelopen weekend dat hij op 27 juli 50 jaar is geworden, waardoor hij Abraham zag. De buren maakte voor hem een pop op een surfplank met bijpassende tekst. Doordat het geheel in een sloot geplaatst moest worden vergde dat nog wel enige behendigheid.  Henk van der Hulst was een van de mannen die het ruime sop koos, en ook buurman Wikkel trok zijn aparte zwempak aan om de klus te klaren.

Herkansing filmhond

In een eerder bericht had ik het over de filmhond van Nora en Kees.  Nu is de datum van uitzending door de omroep verkeerd doorgegeven aan hen… Zat u voor de buis en er kwam geen film over de buur hond…. dat klopt .

We gaan in de herkansing aanstaande zondag 3 september. Bij de NPO  de film gaat over Mees Kees.  Wel even de wekker zetten want hij begint al om 9 uur ’s morgens.

De ster speler is natuurlijk onze buur-hond.  Kijken dus.

Menno wierst

Jos en Wilma Konijn gingen op vakantie afgelopen woensdag,  maar er moest nog een stuk gegrast worden.  Geen nood… Menno kwam en wierste al het gras bij elkaar.  Mooi he?

Buurthond zondag op televisie

Pleun, de Berner Sennenhond van Nora en Kees (Zuiderweg) speelt aanstaande zondag een rol in één van de afleveringen van de kinderserie Mees Kees. In deze aflevering  pikt Winston, één van de leerlingen van Meester Kees, een hond (Dibbes) op die van huis is weggelopen. Meester Kees zorgt er voor dat Winston op zoek gaat naar het baasje van Dibbes. Dat lukt inderdaad en als beloning mag Winston voortaan ieder weekend op Dibbes passen. Ook moet hij in   de klas een spreekbeurt houden over Dibbes, in werkelijkheid dus Pleun.

De opnamen waren al vorig jaar augustus en september, verdeeld over drie opnamedagen. Het was toen erg warm en Pleun had er dan ook niet heel veel zin in. Nora en Kees zijn zelf ook erg benieuwd of je dat zondag kunt terugzien.

In het dagelijks leven is Pleun overigens een therapiehond voor ouderen in verpleeghuizen. Ze heeft hiervoor (uiteraard samen met Nora) verschillende theateropleidingen gevolgd bij hondenschool Jottem in De Rijp. En als je voor deze opleidingen slaagt, komt je huisdier automatisch in het bestand van een modellenbureau voor dieren. Zo is Pleun geselecteerd voor de televisieserie.

Kijken dus op zondag 27 augustus om 9 uur ’s morgens op NPO3!

Buurt alarm

Bij Cor Hooijberg waren afgelopen week onbekenden het erf opgereden met de vraag of hij ook schapen verkocht.

Maandag waren er weer anderen bij hem met de smoes of hij kaas verkocht.  Deze gasten waren ook bij Konijn met dezelfde vraag.

Bij Cor dus twee maal deze week. (verschillende auto’s )

De laatste keer was het een donkere Volkswagen.

Alertheid gewenst, in Zuiderwoude en de Purmer is er al bij diverse boeren ‘gewinkeld’.     Veel gereedschap weg.

Cor had juist gister het eerste verhaal aan ons verteld toen we hem troffen bij snack- kar Pabi bij het pontje van Spijkerboor.  Hij vertelde nog hoe woedend hij gereageerd had , en dat de hooivork maar ternauwernood uit beeld bleef…. van kwaadheid was hij helemaal vergeten het auto-type en kleur te onthouden.

De tweede keer bij Cor was hij zelf niet thuis… alleen Tiny.  Dit is maar goed ook want ik geloof dat Cor niet voor zichzelf in kan staan als dit 2 x in een week gebeurd.

Konijn en Hooijberg hebben aangifte gedaan bij de politie… maar wees op uw hoede.

Best goan

Menno heeft met behulp van mensen van Ons Hoekje zijn stro weer binnen.   ‘Best goan’;  …. zo meldde hij op facebook.  Geen twijdel over dat er naderhand een goed biertje is gedronken.  Mooi hè?

Akkerman Kampioen in Opmeer

Dat het prijzen regent bij Akkerman dat is wel duidelijk.  Maar vandaag hebben zij een hele bijzondere dag meegemaakt in Opmeer. Hun koe Sonja werd uitgeroepen tot Kampioen…. dat is echt heel bijzonder, want dit is de belangrijkste landbouwtentoonstelling van Nederland.  Alle leden van Ons Hoekje feliciteren de familie Akkerman met deze prachtige prestatie.  De koe was eerst van Trimco en Jolanda de Jonge.  Trimco was een vriend van Peter maar is dit voorjaar overleden.  De hele stal met koeien moest verkocht worden.  Peter was een van de kopers van een aantal koeien waaronder deze prijswinnaar.  Een beetje roem moet dus ook gaan naar Jolanda.  Tijdens de keuring werd ook stil gestaan bij de kwaliteiten die Trimco had, hij was ook een echte koeien-man.

Daar mag best op gedronken worden…

Vrouwen voetbal

Het Nederlands vrouwen elftal voetbal heeft uitmuntend gepresteerd op de Europese Kampioenschappen, dat zal u niet ontgaan zijn.  Maar wist u dat wij hier in de buurt ook enkele voetbalsterren hebben.  Zo is Femke Akkerman ooit keeper geweest bij Jong Oranje… u leest het goed.

Leonie Vlaar is samen met haar vader Marco naar de halve finale van de Oranje vrouwen geweest in Enschede…. want Leonie voetbalt zelf ook

En Quinty Akkerman niet te vergeten…. ik zie grote kansen…

De 100 van Leeghwater

Op zaterdag 5 augustus gaat er weer een sportevenement door het gebied van Ons Hoekje.   In een etmaal tijd krijgen deelnemers de opdracht om 100 kilometer te lopen.  Een ronde langs de hele Schermerdijk en langs de volledige Beemsterdijk.

Zij zullen tussen 6 tot 9 uur ’s morgens bij ons langs de Zuiddijk langskomen.

Zie onderstaande link die doorsluist naar de website van dit evenement .     http://100vanleeghwater.nl/

Vierde bij zeskamp

Ons Hoekje is vierde geworden bij de zeskamp.

Er waren 20 ploegen, dus dat is helemaal niet gek.

De team bestond uit de volgende personen:  Wim van der Werff, Lonneke van Vliet, Astrid Konijn, Tamara Kranendonk, Marco Vlaar, Eric (zwager Marco) Patricia en Ilona Hooijberg en teamleider was Tiny Hooijberg.

Vierdaagse

Lisanne Oudshoorn heeft een topprestatie geleverd. Ze liep voor de tweede maal de Nijmeegse vierdaagse. 4 x 40 kilometer. Dat is me daar een end…. Ze liep in haar eentje, maar ze heeft erg veel mensen gesproken. Bij de finish stond familie klaar om haar de gladiolen te geven.  Goed hé?

Henriëtte van der Beld deed ook mee.

Maïs

Nog nimmer  stond de maïs er zo best bij.  Bovendien is er erg veel maïs. Aan de Zuidkant van Ons Hoekje is de horizon volledig verdwenen achter dit gewas. Wat zullen de koeien straks lekker smullen van dit beste voer.

Inkopers

Astrid en Patricia hebben hun taak er alweer opzitten wat betreft hulp bij de kermis catering van de buurtvereniging op het IJsbaanterrein. Zij helpen altijd met het inkopen van alles wat daar verkocht moet worden. Op de foto zien wij ze bij de Sligro.  In de dozen zitten broodjes. Hun keuze om voor aanvang van de kermis hun taak te doen is strategisch. Ze zijn namelijk 8 dagen lang te kerremussen.  In nuchtere staat is hun taak beter uit te voeren, vandaar dat ze vaak voor dit klusje kiezen… dan kunnen ze de rest van de week zonder verdere verplichtingen zich uitleven in het feestgedruis.

Zeskamp

Wie doet mee met zeskamp?  Er wordt nog gezocht naar een paar deelnemers.  Tiny Hooijberg moet je hebben als je mee wilt doen.  0299-684238 .  De vorige keer hadden ze gewonnen!

Rompertje

Baby’s in de buurt krijgen een rompertje met het Ons Hoekje logo erop.  Dit is voortaan het kraamcadeautje dat de buurtvereniging aan de nieuwe buurtkindjes geeft.

Varen in het Jisperveld op 2 juli

We gaan varen in het Jisperveld op 2 juli.  Wie mee wil moet zich natuurlijk opgeven, zie hiervoor de mail die u kreeg. Het wordt vast een prachtige dag.  Ook de kinderen zijn natuurlijk weer van harte uitgenodigd.  Bij terugkomst gaan we lunchen en er is een waterspeelplaats voor de kinderen…..trek dus maar niet hun zondagse pakje aan…. Weer zo’n topevenement van Ons Hoekje.

Burenhulp

Ik gras. Jij grast. We hebben gegrasd.  Ik grassen een werkwoord?   Voor boeren wel.

En als er dan gegrasd is…. dan moet die kuil nog afgedekt worden. Dat is geen pretje als je dat alleen of met z’n tweeën moet doen.

Het aparte is dat de boeren tegenwoordig op simpele wijze hellepie hellepie kunnen roepen d.m.v. de mobiele telefoon… een zogenaamde app.

Zo kan het bestaan dat er ineens vanuit het niets een legertje mannen aan komt zetten die allemaal een stuk van het plastic pakken en helpen de banden te spannen.  Goed hè?

Onderstaande foto is bij Menno de Boer aan de Jisperweg. We zien hier Mike, Jos, Erwin, Wim, Hans, Peter en onzichtbaar omdat ze aan de andere kant bezig zijn…. Ed en natuurlijk Menno zelf.

Daarna nog even een pilsje met elkaar, want na gedane arbeid is het goed rusten.

Het leven kan niet mooier zijn…. met goede mensen om je heen.

Peter en Trees kleindochter

Peter en Trees Blokdijk hebben er een kleindochter bij.  Toen zij anderhalf jaar geleden voor het eerst opa en oma werden was Trees in het ziekenhuis waar zij herstellen moest van een lelijke val.  Toen kon zij niet beseffen wat er allemaal gebeurde.  Extra feestelijk werd dit tweede kleinkind onthaald in de familie. Haar naam is Lola Daan.