Gevaarlijke tak op Ons Hoekje

Brandweer Beemster is weer goed bezig geweest. Er was een melding van een gevaarlijk bungelde tak ter hoogte van Frans en Rita. Onze mensenredders staan immer voor ons klaar daar waar gevaar dreigt. Zij haalden de gevaarlijke tak uit de boom, zodat die niet onverhoeds op onze knar kan vallen of op onze dure bolide.

Als u op de foto klikt wordt hij vergroot

Bermen schoon op Ons Hoekje

Als u op de foto klikt wordt hij vergroot

Gisteravond was het de eerste keer dat een koppel buren erop uittrok om de bermen schoon te maken. Van de gemeente Beemster hadden we van de grijpstokken gekregen, en René had gezorgd voor containers met een gat in de bovenkant, zodat het vuil daar makkelijk in gemikt kan worden. Er werden twee koppels gevormd. Ze waren nog geen 20 meter op weg of Chris dook al richting de slootkant om zelfs daar de boel op te schonen. Hulde.  Op de foto René Ciska Carlo Chris en Ineke. Na afloop deden ze nog een borreltje met elkaar.

Laatste dag melkquotum voor onze buurtboeren

melkglas

Onze buurtboeren belanden in een nieuw tijdperk.

Het melkquotum wordt afgeschaft. Vandaag is de laatste dag dat de melkwagens nog melk ophalen die onder de superheffing vallen. Het is 32 jaar lang een Europese wet geweest dat boeren niet meer melk mochten leven dat hun bedrijfsquotum. Miljarden euro’s aan superheffing is er betaald. De burgers  denken vaak dat boeren alleen maar landbouwsubsidie ontvangen, maar vergeten dat er een Gods-kapitaal aan deze beperkende maatregel is afgedragen aan Europa. Onze landbouwminister heeft op de valreep het mestbesluit goedgekeurd waarin staat dat groei nu vooral afhangt van de hoeveelheid land dat een boer tot zijn beschikking heeft.

Er was eerst de angst dat er een enorme prijsval aan het begin van het quotumloze tijdperk zou komen, maar dit lijkt mee te vallen ondanks zuivelboycot van Rusland. Er is een trekkende wereldvraag.

geld

Afscheid Burgemeester

Burgemeester Brinkman gaat afscheid nemen. Aanstaande woensdag 1 april is er een receptie van 19:30 uur tot 21:00 uur. Hij heeft al afscheid genomen van zijn brandweerkorps. Daarom gingen alle  brandweerlieden in het beste pak naar de bijeenkomst.

Harry-Brinkman_200

Weggeef Hoekje

Er is een nieuwe rubriek, genaamd het Weggeef Hoekje.

Heeft u goede spullen waar u zelf niets meer aan heeft en waarvan het zonde is om weg te gooien? Denk eens aan de het Weggeef Hoekje. Er is een tabje gemaakt rechtsboven.

Poezen weg

11082515_411125365716167_4942818753864671307_n

De familie Dubbeldam-Baltus van de Jisperweg mist twee poesjes. Deze op de foto en ook nog een zwart-rood poesje. Op de foto is de vermiste nog klein, je moet dus even bedenken dat zij nu wat ouder zijn. Wie oh wie heeft deze lieverds gezien?

Stroomstoring treft Ons Hoekje

IMG_3849 (Small)

Een stroomstoring was de reden dat op iedere plek op Ons Hoekje de boel van slag was. Gelukkig kwam er niemand vast te zitten in een lift, want die zijn er op Ons Hoekje niet. Bij de Konijnen hadden ze juist vorige maand een voorziening getroffen voor calamiteiten. Op bijgaande foto ziet u de aggregaat die ze daar hebben, zodat in geval van langdurige stroomonderbreking, de koeien toch gemolken kunnen worden.

WC reserveren

De wc van Ons Hoekje heeft deze winter in de schuur gestaan bij Jos Konijn, maar sinds dit weekend is hij weer in de verhuur. Het feestseizoen is duidelijk begonnen, want hij hoefde niet terug in de schuur want hij is in korte tijd alweer twee maal verhuurd. TIP: heeft u een feest dit jaar waarbij de w.c. nodig is, reserveer hem dan nu vast, voordat anderen het al hebben gedaan.IMG_7824 (Small)

Welkom familie Brouwer

Welkom familie Brouwer op Jisperweg 124, voorheen de boerderij van de familie Boot. Sinds 1 november zijn ze eigenaren samen met Nils Zijp en Astrid. De boerderij is gesplitst. Maar voor het zover was zijn alle dakpannen eraf geweest en schoongemaakt, is het dak vernieuwd en de pannen er weer op. Het houtwerk dat inpandig was blijven staan is ontwormd en nu is dus de eerste helft bewoonbaar, na intensieve verbouwing. Ik mag wel spreken van een huzarenstukje om in  14 weken deze klus te klaren,  zonder aannemer, maar wel met een timmerman die timmert alsof zijn leven ervan afhangt en met heel veel eigen arbeid. Nogmaals welkom…  het zal jullie bevallen op Ons Hoekje.

IMG_3829 (Small)

IMG_3830 (Small)

Flyer Weegbrug

Dit is de nieuwe flyer van de weegbrug, als je er op klikt vergroot hij en is alles te lezen. De weegbrug wordt eerdaags geijkt en dan kan hij in gebruik genomen worden. Een heel stel vrijwilligers gaat hem bedienen.

Flyer1 Weegbrug_0001kopie Flyer2 Weegbrug_0001kopie

Rothkonijn

Ik had jullie beloofd mijn eigen creatie ook nog te laten zien. Welnu jullie zijn de eersten die het mogen aanschouwen, ik heb er bijna twee volle dagen aan gewerkt….. De afmeting is 115 cm x 115 cm

Je zou het niet zeggen maar dit schilderij heeft ongeveer 10 lagen. Ik ben me eerst eens gaan verdiepen in welke verfsoort Rothko heeft gebruikt. Nou dat valt nog niet mee om daar achter te komen, sterker nog…. je komt er niet achter. De man heeft niemand verteld hoe zijn productieproces was.  Ik mailde naar het gemeentemuseum in den Haag waar onlangs een grote tentoonstelling was, zij konden me wel iets opweg helpen met een artikel dat ooit is gepubliceerd. Daarin werd gesproken over het gebruik van eieren in de verf. Nou wat doe je dan…. eieren kopen en klutsen maar. Dit geklutste ei steeds met de verf vermengd en soms als tussen laag.

Rothko scherp (Medium)

5 Mei oproep

Bevrijdingsdag

Op 5 mei is het 70 jaar geleden dat Nederland bevrijdt werd. Een aantal Beemster verenigingen wil dit vieren, door een defilé te houden bij het Heerenhuis, zoals dat destijds ook was gedaan.  Er is een oproep: Ze hebben nog nodig: Overalls met knopen, koppelriemen, Nederlandse helmen en zwarte alpinopetten. Ook ontbreken nog wat figuranten. Mocht u bovenstaande rekwisieten hebben of mee willen doen dan kunt u bellen naar Nico Glorie 683487 of mailen naar Jan Jobsis        janj46@quicknet.nl.

Running Dinner

fall-dinner-party-settings

Op 4 april is er weer een Running Dinner op Ons Hoekje.

Dit is een heel leuk evenement. Het mooie is dat we daardoor  bij onze buren over de vloer komen. Je hoeft echt geen sterrenkok te zijn om mee te doen.  Het hoogste doel is namelijk dat we elkaar ontmoeten, en daar hoeven heus geen culinaire hoogstandjes voor op tafel te komen.

Aan het einde komen we allemaal bij elkaar om een nog geheime locatie. Maar…. ik kan u zeggen…. het wordt weer goed.. meer dan goed.

Belt u even naar Ineke om mee te doen. … 690476

dining-room-decorations-charming-fruit-table-for-the-buffet-table-at-the-festival-food-baverages-added-fruits-and-bread-and-pink-table-clothes-decors-prodigious-buffet-table-ideas-and-dinner-party-de

Wegbermen schoon

Nico Vriend houdt al een paar jaar de wegbermen bij hem in de buurt schoon. Omdat wij dat een goed initiatief vonden hebben wij bij de gemeente materiaal daarvoor aangevraagd en gekregen.

Daarom willen wij 4 avonden met een groep mensen gaan lopen. Als er genoeg mensen zijn kunnen we minimaal in tweetallen 1 kruis lopen en hebben we een uurtje werk. We verzamelen om 19:00 uur bij Chris en Ineke van Poelgeest aan de Volgerweg 5. Na afloop drinken we daar nog koffie met iets lekkers toe.

De volgende data hebben we gepland: 30 maart, 11 mei, 3 augustus en 5 oktober.

Orbs

Orbs leden

Orbs is de fotoclub van Ons Hoekje. We gingen enkele weken geleden naar Volendam bij avond.  Het was hufterig koud die avond. Dat deed ons spoedig besluiten om een café binnen te gaan, alwaar wij heerlijke chocomel met slagroom nuttigden.

Rothko

Waar waren we gebleven in de oude website? Oh ja.. bij Rothko. Margriet van der Hulst en Wilma Konijn zouden naar die bijzondere tentoonstelling gaan in het gemeente Museum in Den Haag. Wat waren de bevindingen?  Dééd het werk van deze kunstenaar ons iets?  Er gaan verhalen dat sommigen mensen staan te huilen voor een schilderij van deze kunstenaar.

Ja … wat moet je ervan zeggen. Wij hebben niet gehuild. Toch waren er een paar werken bij die echt mooi waren. Het is natuurlijk wel mysterieus dat er grote bedragen voor deze stukken worden neergelegd. En met grote bedragen bedoelen we dus ook echt grote bedragen. Hij sloeg een keer een opdracht af waarmee hij 40.000 dollar kon verdienen. Dat was in een restaurant. Toen hij daar met zijn vrouw ging kijken, werd hij zo onpasselijk van het decadente volk wat daar zat te dineren, dat hij de opdracht subiet teruggaf.

Praktisch gezien denk je… scoor een paar potten verf, een zootje kwasten en een groot doek en ziedaar… zo moeilijk is het niet….een kleuter kan het….

Maar de praktijk is vaak weerbarstig.  Ik heb inderdaad een groot doek, ik heb verf en ik heb kwasten… dus ga ik het ook proberen.

Eerdaags zien jullie het resultaat. Vooralsnog moeten jullie het nog even met onderstaande echte Rothko doen,  totdat het Rothkonijn voltooit is.

Rothko (Small)

Boeven op Ons Hoekje?

Ik kreeg een bericht van Kees en Nora Diamant dat er wellicht ongewenste gasten op onze buurt rondlopen. Hun pete-kind Lonneke van Vliet past op hun huis. Er was een zilvergrijs busje geparkeerd  en ze zag mannen rond lopen met zaklantaarns op het land dat naast hun huis ligt. Het huis werd beschenen. Toen ze merkten dat er volk aanwezig was reden ze eerst nog langzaam voorbij. Lonneke heeft de politie gebeld, er werd beloofd dat er vaker gepatrouilleerd zal worden. Kees zond vanaf zijn vakantieadres een berichtje naar mij om te vragen of dit op de site van de buurtvereniging geplaatst kon worden.

Bromsnor

Andere lay-out

De aankomende tijd zal ik wat experimenteren met verschillende lay-outs. Dat kan betekenen dat u wel vaker een ander beeld te zien. Denk dan niet dat u bij de verkeerde site zit, maar ik ga net zolang door tot ik een mooie lay-out heb gevonden waar ik tevreden over ben.

Met dank aan Astrid

Enige weken geleden moest ik constateren dat onze website was gehacked. Dat betekende toch wel een kleine ramp voor mij…. want mijn compu-mannetje die ik kon bellen in geval van nood was voorgoed naar America vertrokken. Wat nu?

Hij had de boel overgedragen aan een stel computervriendjes van hem, ofwel hij had zijn bedrijfje verkocht. Wat bleek…. de nieuwe boys zitten in Almere en vragen 95 euro per uur voor ondersteuning. Dat kan bruintje natuurlijk niet trekken….. Ik weer broeden naar een oplossing…. Kwam ik uit bij een heel groot hosting-bedrijf (een bedrijf dat websites in de lucht kan brengen).  Zij kosten maar 50 cent per gesprek plus gewone belkosten.  Ook dat ging niet zomaar…. een keer of tien gebeld en de lieftallige dochter Astrid lastig gevallen of ze me wilde helpen en nu… zie daar…… het ei is gelegd qua hosting.

Nu ook nog een ander programma onder de knie krijgen… ik hoop dat u een beetje geduld op kunt brengen….ik moet alles nog een beetje uitvinden.

groetjes Wilma