Koffie ochtend verslag

De koffieochtend… hoelang wordt die nu al gehouden? Eerst altijd bij Jaap en Netty en sinds een jaar of wat is het een rondreizend geheel. Voordeel daarvan is dat je ook eens op een erf komt, waar je normaal gesproken nooit zou komen. Een goed voorbeeld is het bezit van Jaap en Yvonne van der Boon. Doordat het beschut ligt achter bossage is er weinig te zien vanaf de weg. Een buitenkansje dus vandaag om bij deze leuke buren op visite te gaan.

Zij hebben daar al sinds tientallen jaren een biologische tuinderij. Zij waren pioniers, doorzetters. Grote bewondering heb ik voor deze volharding.  Wat een prachtige sferen op dat bedrijf. Je waant je bijna in Frankrijk, met de vele afdakjes, verharde paden, overal bijzondere gewassen.  We werden ook nog getrakteerd op een rondleiding, zodat we de bedrijfsvoering van dichtbij konden zien. Fort Middenweg bekeken vanaf een plek die je nog nooit eerder had gezien. Onze nieuwe buurman die in het spul van Van Rongen woont was er ook. Zijn naam is Rob.   Ook Ellen Brouwer Zijp met twee kinderen was present. Haar man Marco had een zeer drukke week achter de rug vanwege het grassen. Hij had zijn bed maar sporadisch gezien deze week, maar hem zullen we ook nog wel ontmoeten bij een volgend evenement.  Er waren veel kikkers te horen in de sloot. Dat moest dus even van naderbij beschouwd worden. Tjongejonge…het barstte ervan. Astrid vond nog een klavertje vier…. en het geluk was dichtbij te zoeken met zoveel leuke mensen in de buurt.  Geluk was er ook voor Ilona, zij kreeg van Henriette een hele plastic zak vol met theezakjes die zij verzameld.

Rob Kronenberg (Small)De nieuwe buur Rob

Ellen en kinderen (Small)

De nieuwe buur Ellen met Fenna en Lars

Als u op onderstaande fotoos klikt kunt u de volgende krijgen door een klik op de foto te geven. U hoeft dus niet onderaan telkens naar ‘volgende’te gaan.

Lida maakt bijzonder schilderij

Lida Langerijs had al jaren in haar hoofd dat ze van een heel oud klein fotootje van Jaap nog eens een schilderijtje wilde maken.  Het is nog in de oude stal vlak voordat ze vertrokken naar hun nieuwe stal even verderop aan de Zuiderweg,  Jaap was een jaar of 23. Het hangt nu bij haar in de kamer, en ze is alweer gestart met het volgende kunstwerk.

Vanaf februari 2015 komt Lida bij Atelier-café Beemster van Wilma Konijn-Duijn.

Jaap onder koe Het kleine oude fotootje

Lida Langerijs met schilderij Jaap (Small)Het schilderij is klaar.

50 x50 cm Acryl op linnen doek.

Je kunt best trots op jezelf zijn als je zoiets kan maken.

Jaap melkt (Small)

Atelier-Café

Iedere laatste zaterdag van de maand is er atelier-café bij Wilma Konijn-Duijn.  We komen in haar atelier bij elkaar om te schilderen.  Er wordt een grote mate van zelfstandigheid verwacht. Het kost 5 euro per keer inclusief koffie.  Je kunt een strippenkaart aanschaffen van 3 of 5 of 10 keer.  Er is geen enkele verplichting, je kunt ook besluiten maar een paar keer te komen. Je betaald per keer dat je komt, dus als je op vakantie bent of om andere reden er niet bent, kost het je niets.  Het is van 9 tot 12 uur.  Je moet zelf materiaal meenemen, en bedenken wat je wilt gaan maken.  Met nadruk moet gezegd worden dat het géén les is, maar er worden wel adviezen gegeven om tot een goed resultaat te komen.  Het voordeel van zo’n gilde is dat je in de cadans blijft van het schilderen. Iedereen kan thuis aan de slag, maar de praktijk is dat het dan gewoon niet gebeurt. Als je bij een gilde zit, zit het ook in je hoofd en ben je gewoon productiever. Wil je ook meedoen dat kan… Bel dan even naar Wilma.

Trijntje

dex

Zoek de verschillen. Boven Barbara Dex die ooit uitkwam voor België in een schuw-lelijke zelfgemaakte jurk.

Beneden Trijntje…

Aiiiaiiiaiii aaiii aaiii… een ietwat pikant jurkje

trein

Cono grote publiekstrekker

Velen dachten gisteren; We gaan lekker vroeg naar de Cono, dan is er nog bijna niemand……En kwamen er dan achter dat je zelden een unieke gedachte hebt.

Gelukkig voor onze kaasmakers kwamen duizenden mensen het pronkjuweel in de polder bekijken. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat alles vlekkeloos is verlopen, er is geen pleister geplakt.  Eén dame was boos, omdat ze dacht dat ze ín de fabriek zelf mocht rondlopen, dat je de kazen bij wijze van spreken tijdens de productie kon aanraken….. Tja… helaas, dat is anno 2015 in geen enkel levensmiddelen producerend bedrijf nog mogelijk door HACCP regelgeving.   Alle andere gasten hebben zich uitstekend vermaakt, doordat je vanuit een speciaal gemaakte bezoekers passage door grote ramen het hele productieproces kunt volgen.

Tijdens het wachten werden blokjes kaas uitgedeeld door de vele kaasmeisjes die rondliepen.

Cono

Diverse buren doen mee met open dag

Aanstaande donderdag doet Wilma Konijn-Duijn mee aan de open dag in de Beemster.  Haar schilderijen staan centraal. Er is een mogelijkheid om die te huren of te kopen.

Atelier 2 (Small)

Bij Oostwouder aan de Jisperweg is een speurtocht en info over het rustpunt.

Het roofvogel centrum van Bert en Lies Schoo aan de Volgerweg doet mee

The Kossack stud aan de Zuiderweg, ja dat is natuurlijk een en al paard wat de klok slaat.

Beemster marathon door Ons Hoekje

20150510_131718_resized (Small)

Trees was verkeersregelaar aan de Zuiderweg / Jisperweg

20150510_132124_resized (Small)

De Beemster Marathon komt zondag 10 mei door Ons Hoekje.

Er zijn meer dan 700 inschrijvingen.

Aan de Zuiddijk nummer 5 komt ons onvolprezen toilet te staan, en ook krijgen de deelnemers daar bouillon geserveerd

Wandeling datum is veranderd

De wandeling die Ons Hoekje organiseert is nu op 12 juni gepland, eerst was er een andere datum. We gaan naar Broek in Waterland. Hou vrij dus die dag, want dit wonderschone dorp is een bezoek zeker waard.  Met al die leuke buurtgenoten erbij met hun eigen verhalen…. wat wil je nog meer?

Open dag fam. Konijn trekt 1050 bezoekers

Astrid en Patricia in hun vertrouwde rol als kaasmeisje

IMG_9194 (Small)

Het was een drukte van belang afgelopen zondag. Heel veel gezinnen met kinderen kwamen genieten op het erf van de familie Konijn. Ook heel veel buurtgenoten namen de moeite om even te kijken, dat wordt natuurlijk bijzonder gewaardeerd.

IMG_9119 (Small)