Theezakjes

Ilona Hooijberg spaart ze nog steeds, ze heeft een imposante verzameling van theezakjes.

Mocht je op jouw vakantiebestemming een kopje thee drinken, besef dan dat Ilona theezakjes spaart. Vooral uit vreemde landen zijn zeer gewenst door haar.

download

Zwoel in Broek

Het was weer een voltreffer van het bestuur om op 12 juni een avondwandeling te gaan houden in Broek in Waterland. Overdag was het zeer warm geweest, maar ’s avonds….. Goddelijk van temperatuur, precies zoals je het hebben wilt op een lange zomeravond.

We hadden een uitstekende gids die ons vertelde over dit wonderschone dorp. Van de nering van vroeger, met de talloze boeren bedoeningen in de dorpsstraat. Van de miljoenen erfenis van Neeltje Pater en van de hedendaagse weldoener die een paar jaar geleden 160.000 euro gaf om 41 authentieke lantaarnpalen aan het dorp te schenken en daar zelf zeer bescheiden mee om ging toen de burgemeester hem in het openbaar daarvoor wilde bedanken…. Na twee minuten naar het verhaal van de burger vader geluisterd te hebben zei de weldoener:   “Goed…. en nou gaan we weer aan het werk!”

41 bijzondere lantaarnpalen
Simon op vertrouwde grond

We kwamen nog langs het huis waar de bet-overgrootvader van Simon Ordeman woonde. Daarom werd aan Simon gevraagd om even op deze familiegrond een foto naast de voordeur te nemen.

We kuierden nog wat voort en kwamen zo bij een pand dat ‘Het beroemde huis’ wordt genoemd.  Het dorp telt meerdere kapitaal krachtige luitjes die zo’n pandje voor ‘erbij ‘ hebben.  De eigenaar heeft samen met zijn vrouw allerlei muurschilderingen tevoorschijn gekrabd met een grote dosis geduld en talloze chirurgijn mesjes.

IMG_9551 (Small)

Kinder feest beest

Vrijdag 5 juni heeft Wim Konijn als vrijwilliger bij de brandweer een ziek kindje opgehaald bij de VU en haar samen met haar moeder naar Artis gebracht om daar een speciaal ontvangst te krijgen en even de zorgen te vergeten.   Dit is een evenement dat jaarlijks plaats heeft en waar honderden spoed-voertuigen aan mee doen. Het is ongelooflijk hoeveel ziekenauto’s, politie-auto’s, brandweerwagens en zelfs reddingsboten,  met toeters en bellen kinderen vervoeren naar Artis. Het moet voor kinderen die dagelijks in het ziekenhuis ritme zitten een onvergetelijke ervaring zijn.  Ook hun ouders krijgen een ere plaats in een van de vele de voertuigen.

Kinder feest

Fiets ‘m erin

Zondag zijn er twee belangrijke evenementen in de Beemster.

De Beemster Welvaart wandeling en ook nog het grote Fiets ‘m erin spectakel bij de Beemsterbrug.  Voor wie niets wil missen gaat dus zaterdagavond vroeg de koffer in, stapt er vroeg weer uit, loopt een rondje rond de Beemster en gaat bij terugkomst kijken bij de fietsers die te al dan niet te water gaan.

filmpje fiets m erin 2012

Verrekijker

Hanneke Kronenberg was gister jarig en ontving van haar wandelmaatjes een bijzonder cadeau, namelijk een verrekijker. Deze ludieke geste werd haar aangeboden omdat dit clubje vaak een auto passeert nabij fort Jisperweg waarvan de ramen beslagen zijn. Vanwege de gunstige woonplek van Hanneke is een verrekijker dus geen gek idee.

Verrekijker

Hieronder het krantenknipsel over het wandelevenement van aanstaand weekend dat wordt georganiseerd door Beemsters Welvaart. Als je op het knipsel klikt vergroot het en kan je de informatie beter lezen.

De dames op de foto zijn Tiny Langeveld, Hanneke Kronenberg en Rita Knook. Iedere week op woensdag ochtend doen ze een rondje. Margriet van de Hulst en Jolande Buskermolen zijn er ook vaak bij. Als je ook mee wil, dat kan, bel dan even een van deze dames om het startpunt te bepalen.

Tiny Hanneke en Rita (Medium)