Orbs ging naar Mokum city

Foto: Frans van der Belt
Frans (2) (Large)
Foto: Frans van der Belt

De fotoclub van Ons Hoekje ging naar het lichtfestival in Amsterdam voor een praktijkles nachtfotografie. Orbs is toegankelijk voor iedereen. Wil je ook meedoen volgend jaar… dat kan het kost een tientje per keer. We komen vier keer per winter bij elkaar, dus de hele cursus kost je 40 euro.   Ook als je beginner bent, dan kan je nog meedoen.  De theorielessen zijn bij Wilma in het atelier.  In maart of april is dit seizoen de laatste les, we gaan dan macro fotografie doen, dus bij voorbeeld bloemen van dichtbij.  Wil je nog meedoen, bel dan Wilma. 681856.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Foto: Maud Maartens
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Foto; Maud Maartens
Foto: Maud Maartens
Foto: Bella
Foto: Bella
Foto: Margriet van der Hulst
Foto Bella
Blauw tussen gebouwen (Medium)
foto: Wilma Konijn-Duijn
Blauwe strepen bij magere brug (Medium)
Glazen piramides (Medium)
Ringen tunnel (Medium)
Ringenbrug (Medium)
Ringenbrug roze (Medium)
Foto: Wilma Konijn-Duijn

Toen de praktijkles klaar was gingen sommigen nog even een neut drinken in onderstaand cafeetje.

Het hooischip (Medium)
Foto: Wilma Konijn-Duijn

Astrid vraagt Rabo bank om nieuwe tent

Op 24 december waren Astrid Konijn en haar moeder op het hoofdkantoor van de Rabobank in Purmerend om geld weg te brengen. Daar stond een kerstboom waar je een wens in kon hangen. Astrid heeft gewenst dat er een nieuwe tent kan komen voor op het ijsbaan terrein. De oude is stuk gewaaid toen ze hem afgelopen zomer hadden opgezet bleek er teveel wind te staan.  Wie weet honoreert de bank de wens…. dat zou leuk zijn

Steentje door ruit

Bij ons lid mevrouw Duijn-Schokker die aan de Middenweg woont is in de kerstnacht een steentje  door de ruit gegooid.  Er is een vermoeden dat dit door vandalen vanuit de gemeentetuin is gedaan.

Je ziet op deze foto vlak boven het rechter gordijntje een gat, dat nu beplakt is met een vierkant stukje plakband.

Ruitschade 2 (Medium)

Feestgroet van bestuur

Ons Hoekje stuurt ieder jaar een prachtige feestkaart, maar zo uitgebreid als dit jaar…. dat gebeurde niet eerder.  Het boekje dat door ons lid Margriet van der Hulst is samengesteld spoort ons aan om een mooie wandeling in Middenbeemster te maken in het aankomende jaar.  Zij heeft samen met Wijna Scheringa veel historische kennis verzameld en wil ons daarin laten delen.  De wandeling is twee kilometer lang.

Wandelboekje

Karma

Uw redacteur deed dit jaar mee met een column wedstrijd van het Noord-Hollands dagblad.  Zij zond het onderstaande verhaal in. Geen prijs gewonnen.,,,, maar wel geschikt als kerstverhaal van Ons Hoekje.

Karma

Bij ons op de boerderij hebben we veel katten. Wilde, halfwilde, halfmakke en makke dieren; De helft is kater, de andere helft is poes. Als een wilde of halfwilde poes jonkies krijgt is er niets aan de hand, die vindt de weg wel in de wilde-katten-wereld. Bij de half makke en makke katten is het een ander verhaal, die komen in huis en wanneer je ze niet weggeeft of verkoopt is je huis al snel een overvol kattenhotel.  Je zou zeggen: steriliseren die hap…. Dat hebben we in maart, vlak voor de krolse periode,  met de allermakste huispoezen gedaan, dus probleem opgelost, zo zou je denken. We hadden echter de halfmakke exemplaren niet laten behandelen. In het voorjaar, ongeveer half mei, hoor ik ineens boven mijn keuken gestommel op zolder…. Eens kijken, jawel hoor: Trio heeft gejongd. Wij geven de katten meestal geen naam, maar de kleur is hun naam; dus Zwarte, Witte, Rooie; deze poes heeft drie kleuren dus ze heet Trio. Dit geeft nog wel eens een aparte gedachte als ik haar roep: “Trioooo. Triooooootje”…, het is maar goed dat de buren op enige afstand wonen. Afijn, dus toch weer jonge katten.  Ik verkoop ze op marktplaats.

Een jaar geleden hadden we in de herfst weer jonkies en we hadden ze een paar dagen voor kerst op internet gezet. Nu is het geen pretje om katjes te verkopen. Alsof de kleine dieren door kattengeesten worden ingefluisterd vertonen ze op slag schichtig gedrag. Met als gevolg dat ik, terwijl de kandidaat-kopers er bij staan,  op mijn knieën met mijn dikke kont omhoog, voor een kast lig, waaronder het gewenste  katje zich bevindt. Ik zet me schrap voor gekrab en gebijt… als ik het poesje eenmaal gevangen heb, zeg ik natuurlijk dat het normaal gesproken een heel lief beestje is. Na wat vragen over verzorging wordt het dier in een kooitje gestopt, er wordt afgerekend en ze gaan  weg… een nieuwe toekomst tegemoet. Ik vind dit altijd een naar moment… zal hij het treffen bij zijn nieuwe baasje?

Drie dagen voor kerst dus…. een stel uit Alkmaar kwam kijken om een uur of vijf in de middag. Het ging zoals altijd… de kattengeesten deden hun werk…. ik weer op de grond voor de kast.. etc.  Toen ze waren vertrokken van ons erf was het leed alweer geleden en ging ik maar eens bedenken wat we met kerst zouden gaan eten.

De volgende dag werd ik al om elf uur in de morgen gebeld… het poesje kwam terug… het was een vervelend  beest… zat alleen maar bang te wezen onder de bank en poepte in alle hoeken…. Terug dus dat mormel. Eenmaal thuisgekomen heb ik het kleine dier direct weer op internet gezet… Een stel uit Hoorn kwam kijken, ook zij kwamen om vijf uur in de middag, voor de rest ging het als hiervoor beschreven. De volgende dag ging weer de telefoon .. de poes kwam terug.. chagrijnig mormel.

Sindsdien woont deze Sjagerino bij ons. Zij bezit mijn weelderige boezem alsof het de zonnige rots in Artis is waar de leeuwenkoning op rust. Met kerst was ze weer thuis…. Karma.

Lappie 1 (Large)

Mooie kerst stukken

Op dinsdagavond 15 december 2015 hebben we weer een top avond beleefd bij Elly Beets, onze trouwe lerares bloemschikken.  Zij had weer een prachtig project bedacht.  We begonnen met de uitmuntende appeltaart met slagroom en daarna aan de slag. Terwijl wij ons inspannen om een mooi kerst stuk te maken, worden de buurt nieuwtjes met elkaar besproken.  Vooral het goede nieuws heeft onze aandacht en interesse.  Na afloop dronken we nog een heerlijk glaasje warme glühwein en daarna ging ieder huiswaarts met het eigen gecreëerde bloemwerk.

Hond bijt….

Dat de hond van Hooijberg bijt…. dat staat duidelijk aan de poort vermeld.  Een stel jongelui die zaterdag nacht op dat erf kwamen werden door het keffende dier zo bang gemaakt dat zij op de vlucht sloegen en het land in doken. Cor had inmiddels de politie gebeld…. en toen de jeugdige gasten weer tevoorschijn kwamen bleek dat ze achterna gezeten waren door een ander stel onverlaten met wie ze een schermutseling hadden gehad in de Rijp.  De politie arriveerde heel snel. Het blauwe oog van een van de ongenode gasten bevestigden het verhaal….. eind goed al goed. Cor kon weer rustig in de echtelijke sponde kruipen achter de warme rug van zijn geliefde.