Snert event bij boer Ted

Boer ted 2

Alle kisten knolselderij gaan aan de kant in de schuur bij akkerbouwbedrijf Vaalburg te Zuidschermer, want 30 januari 2016 wordt er weer een Snert Event georganiseerd

WIE MAAKT DE LEKKERSTE SNERT VAN NEDERLAND?

SNERTEVENT EN STREEKPRODUCTENMARKT BIJ BOER TED IN DE SCHERMER

Pruttelende pannen met snert; erwten, uien, aardappel, prei, wortelen en natuurlijk knolselderij én wellicht één of meer geheime ingrediënten????

Op zaterdag 30 januari 2016 vindt vanaf 10 uur het Nederlands kampioenschap snert-koken plaats. 14 Deelnemers gaan de uitdaging aan om de mooie Snertbokaal 2016 in ontvangst te mogen nemen. Ook winnaar van vorig jaar Hans Thijs uit Bovenkarpsel is aanwezig om zijn titel te verdedigen. Onder leiding van Willem Kaspers zal een vakkundige jury zijn oordeel geven over de prijswinnende snert.

Op het SnertEvent in de schuur van Boer Ted en Nicoline Vaalburg uit Zuidschermer kunt u ook komen ruiken, proeven en beleven van snert maar ook van andere mooie producten uit Noord-Holland. Lekkere gerechten met natuurlijk knolselderij, maar ook heerlijke recepten met spruiten, kool, aardappel, ui, allemaal ingrediënten die in de voortuin van Alkmaar groeien en deze tijd beschikbaar zijn.

Het is een dag vol gezelligheid en tevens leerzaam voor jong en oud.  Er is een boerenstreekmarkt met diverse leuke kraampjes, waar men met de boeren en telers in gesprek kan gaan en lokale producten kan kopen. En er is ook een gezellige horecahoek met leuke muziek.

U kunt deze dag ook bekijken hoe knolselderij gewassen en verpakt wordt en er staan diverse machine’s om te bekijken.

Iedereen is van harte welkom deze dag van 10 tot 17 uur.

———————- entree € 1 ,—————————————————————

Adres: Zuidervaart 131 – 1847 LK  Zuidschermer   (INGANG VIA BOEKELERWEG)

Wat houdt het in?:

NK Snertkookwedstrijd voor kookliefhebbers met verse ingredienten.

Streekproductenmarkt met een verscheidenheid van producten

Open dag van het bedrijf; de wasserij en verwerking van de knolselderij draait.

Proeverij: bij de standhouders is voldoende snert en ander lekkers te proeven van producten uit het gebied

10.00 uur: start snertkookwedstrijd, streekproductenmarkt, open dag, proeverijen.

14.00 – 15.00 uur jurering door vakkundige jury o.l.v. Willem Kaspers

15.00 – 16.00 uur prijsuitreiking

17.00 uur einde streekmarkt en Snert Event.

Een gezellige dag voor jong en oud, met koffiecorner

De hele dag is er snert en zijn er ook andere soepen en lekkernijen te proeven.

VOOR MEER INFO BEL 06 10582246

Jong en oud vermaakt zich op Nieuwjaarsreceptie

Niet eerder was het zo druk geweest op de Nieuwjaarsborrel van Ons Hoekje. Was het de Bingo die ieder aansprak?  Wie zal het zeggen.  Dit oude spel kan gespeeld worden door jong en oud.  De locatie, midden op Ons Hoekje bij de familie Joosten,  is perfect. De kachel die de hele middag staat te snorren zorgt voor een heerlijke warmte.  De snert was deze keer niet zelf gemaakt, maar zelf gekocht. Ieder kon onbeperkt van deze erwtensoep genieten. Of van de tomatensoep, roggebrood, chocomel met slagroom, drank in alle soorten en zelfs glühwein.  Aan eten en drinken kom je bij Ons Hoekje niets te kort.

Het kleine hondje Wollf  van Rob was dit keer ook mee.  Nou hij weet nu bij wie hij moet gaan blaffen,  mochten we op zijn erf komen. Hij herkent de goede buren meteen en zal hen niet in de billen bijten, zo is mijn verwachting… gewoon een heel leuk dier.

Henk Vinke, de nieuwe voorzitter, wenste ons allen een heel mooi, maar vooral gezond nieuw jaar.  In zijn speech vertelde hij dat Ons Hoekje het gebied is dat het beste heeft gescoord voor het intekenen op Breedband Beemster.  Bijna iedereen in het poldergebied van Ons Hoekje heeft deelname toegezegd.  Irma en Erwin Joosten werden naar voren geroepen om een attentie in ontvangst te nemen vanwege het gastvrij onthaal.  Bella heeft weer een mooie reportage van allerlei historische foto’s verzameld, die konden we de hele middag op de beamer aanschouwen.

Cor Hooijberg was de showmaster van de Bingo. Streng maar rechtvaardig schallen de cijfers in de ruimte. Nadien wordt nagekeken of er niet een valse-bingo wordt ingeleverd.

Tot ieders verrassing kwam Trees ook nog even kijken. Het is hartverwarmend dat zij deze drukke bijeenkomst kon bezoeken. Zij heeft een heel zware tijd achter de rug en is nog volop bezig om zichzelf te genezen van een zwaar ongeluk dat haar trof in november.

IMG_2167 (Medium)

Rob en zijn hondje Wollf

IMG_2179 (Medium)

Henk Vinke houdt een Nieuwjaar toespraak.

IMG_2188 (Medium)

Cor schenkt de snert in kommen

IMG_2214 (Medium)

Ieder is aan het opletten tijdens de bingo

IMG_2237 (Medium)

De Akkermannetjes doen het goed.  De kleine meid had een bingoIMG_2241 (Medium)

Ook de Vlaartjes letten goed op. Ook zij hadden prijs

IMG_2244 (Medium)

De kaartjes worden nauwkeurig nagekeken door Cor

IMG_2249 (Medium)

Tot ieders vreugde zien we Trees

IMG_2254 (Medium)

IMG_2259 (Medium)

Nico gaat rond met een schaal Beemster kaas…..Femke en André lusten dat wel

IMG_2260 (Medium)

Het dames-tafeltje helemaal in de hoek. We hadden al bedacht dat we met z’n allen een bejaardenhuis willen stichten op Ons Hoekje.  De naam zal worden ”  Bijna het hoekje om”.  Op die manier hoeven we deze prachtplek nooit te verlaten en kunnen we lekker vaak bingo spelen.

IMG_2279 (Medium)

IMG_2283 (Medium)

IMG_2285 (Medium)

Ria met haar kleinzoon. Wat is dat een dotje

IMG_2296 (Medium)

Mevrouw Duijn-Schokker vermaakt zich prima met het kleine kind

IMG_2301 (Medium)

Menno en WimIMG_2302 (Medium)

Ilona en Chris

De drie W’s

Sinds kort is er zijn er drie mensen bereid gevonden om zich te gaan bemoeien met ‘de Witte cateringtent’ tijdens de kermis op het IJsbaan terrein.

Voorheen trok Ineke van Poelgeest alleen de kar… en dat was eigenlijk te veel voor haar. Alhoewel… je hoorde haar nooit piepen, en mede door haar is de buurtvereniging een zeer bloeiende vereniging.

Toch kon het zo niet langer… Wie zijn die drie?   Wim,   Wim en Wilma   oftewel de drie W’s

Wim Konijn gaat naar de vergaderingen, Wim van der Werff is algeheel leider en gaat ook naar de vergaderingen en Wilma is voor de personele invulling tijdens de kermisweek.

We streven ernaar om alle leden van Ons Hoekje een kans te geven om het beste beentje voor te zetten en ieder uit te nodigen om  behulpzaam te zijn op het IJsbaan terrein, wanneer catering gepland is.  Met elkaar kunnen we bergen werk verzetten, en zien en spreken we elkaar tijdens dit nuttige vrijwilligerswerk, dat voor onze buurtvereniging een onmisbare financiële stroom geeft, waardoor wij zo voortvarend kunnen zijn met vele gratis toegankelijke activiteiten.

Neem nu de Nieuwjaarsborrel.  De portemonnee kunt u thuis laten, terwijl u de hele middag te eten en te drinken krijgt… Dit is mogelijk doordat wij in de zomer ons hebben ingespannen met een legertje vrijwilligers.  Mooi hé?

Ons Hoekje kaart slecht

Op 14 januari was de derde klaverjasavond van het winterseizoen. En… het ging ronduit slecht.   De prestatie van Ons Hoekje was teleurstellend.  K.E.O ( Klaterbuurt en Omstreken) heeft dus deze avond gewonnen.

Jos Konijn kwam met de laatste prijs thuis, een pot peren. Vorige keer ook al K… met peren, toen had hij de poedelprijs.

Gevreesd wordt in huize Konijn dat de prijzenkast niet vergroot hoeft te worden dit jaar.

Knijpers die niet roesten

Jullie weten natuurlijk allemaal wel dat ik een enorme poetser ben. Om mijn kennis van het huishouden met u te delen heb ik nu voor mijn trouwe website bezoekers een gouden tip.

In Alkmaar is er een subliem winkeltje met allerlei handige huishoudspullen. Echte ouderwetse spullen die onze grootmoeders ook al gebruikten.

Maar nu komt het…… Ik raad u aan…… de knijpers die niet roesten. Ze zijn er ook nog in verschillende maten, dus ook voor zwaarder wasgoed.

Ze zijn van het merk Helo en te koop bij fa. Boom in Alkmaar. Huigbrouwerstraat 3.  (Vlak bij V&D)

Als u eens in Alkmaar bent…. koop deze juwelen… u wilt nooit meer anders.

Knijpers Helo

NB op het plaatje staat elo maar het is Helo. De H valt weg.

Bloeiende narcis op 8 januari

Foto; Margriet van der Hulst

Deze bloeiende narcis is gespot door Margriet van der Hulst aan de Zuiderweg, vlak voor hun huis.

Op 8 januari is deze foto genomen…. hoe is’t mogelijk dat zo vroeg in het jaar de bollen al in bloei staan.