Landenteam wordt tweede

Vrijdag: De ploeg West-Friesland waarRené Groot bij trekt is niet in de prijzen gevallen.

Nico Vriend en Margriet van der Hulst waren ter plekke om te kijken of het onze sterke buur zou lukken om wereldkampioen te worden. zij zonden de foto’s in de onderstaande galerij. Als u op een foto klikt wordt hij groter, weer op die foto klikken en je krijgt de volgende groot in beeld.

Tiny Hooijberg en Cor Hooijberg doen vrijwilligerswerk tijdens dit toernooi.

Zaterdag heeft Wilma via live-stream  (rechtstreeks via internet) gekeken hoe de landenploeg van Nederland het deed.  Zij behaalden een prachtige tweede plaats. Bijzonder is dat er twee neefjes van Wilma in die ploeg zitten, één van haar kant, en één van de kant van Jos. Bijzonder hè?

René Groot gaat voor Wereldtitel

René doet mee aan het WK touwtrekken.

Wie hem in actie wil zien moet aanstaande vrijdag tussen half tien en half één naar de sporthal in Volendam gaan, want dan is hij met zijn ploeg ‘West-Friesland’ aan het strijden.   Zal het hem lukken om samen met zijn makkers wereldkampioen te worden?

Ook donderdag is hij in actie want dan valt hij in bij een zwaardere klasse.

WK touwtrekken

Aanstaand weekend is er een bijzonder evenement in Volendam. Wie op de jaarvergadering was van Ons Hoekje heeft het verhaal kunnen horen van Tiny Langeveld.  Tien jaar geleden begon voor haar het denken aan een droom…. en nu is het bijna zover…. zij is belangrijk initiator van dit wereldpodium voor deze ogenschijnlijk simpele sport, maar vergis je niet…. er komt meer tactiek bij kijken dan je op het eerste gezicht zou vermoeden.

Wanneer we aankomende week vliegtuigen over horen gaan dan zou het zomaar kunnen dat er een zootje touwtrekkers in zitten. Van over de hele wereld komen ze binnen vliegen.

Ons lid René Groot zal zich ook meten met de groten der aarde op touwtrek gebied het aanstaande weekend . Hij heeft intensief getraind met zijn makkers om goed te kunnen presteren.

Ons lid Jos Konijn heeft ook aan touwtrekken gedaan.  Op deze oude foto’s is te zien hoe hij als ‘ankerman’  bezig is. De ankerman is vaak een lange man, die de boel een beetje moet sturen en de rest omhoog moet zien te houden. Op iedere kermis in de omgeving waar dit georganiseerd werd waren zij aanwezig. Thuisbasis was een café in Oosthuizen, maar ook voor het Heerenhuis in Middenbeemster trokken zij vaak.

5

Jos Konijn als achterste aan het touw. Het is al 40 jaar geleden, maar deze vrienden komen nog steeds bij elkaar.  Wat ik zelf nogal komisch vind is dat de lange baard van de voorste trekker tegenwoordig weer helemaal hot is.

8

Amor op Valentijnsdag

De kunstenaar Étienne-Maurice Falconet maakte dit beeld in 1757.

Het origineel staat en het Rijksmuseum.

Bij dit beeld worden wel eens huwelijks aanzoeken gedaan.

unnamed

De zittende Amor kreeg al in de 18e eeuw verschillende bijnamen toebedeeld, het werd onder andere L’Amour silencieux (De zwijgende Liefde) of Silence (zwijgzaamheid) genoemd, maar de naam L’Amour menaçant (De dreigende Liefde) is blijven hangen. Amor kijkt de toeschouwer schalks aan en maakt hem als het ware medeplichtig aan zijn geheime plannen; terwijl Amors hand naar de pijlen reikt, wordt de toeschouwer tot zwijgen gemaand. Wellicht is de kijker zelf een volgend doelwit.