Voskamp Oliebollen geschiedenis

Ik heb eens even op de website van de winnaar van de AD oliebollen test gekeken.  Daar staat een stuk geschiedenis van de oliebol.

Klik op deze link > http://voskamp.meesterbakker.nl/show-news/2016-12-27/geschiedenis-van-de-oliebol/

Ik mailde naar Voskamp of hij nog tips heeft. Nog geen antwoord.  Nou ja… hij moet er ook 500.000 bakken. Ongelooflijk hè? Misschien krijg ik in het nieuwe jaar antwoord en laat het u weten.

Vernielingen bij Pabi

Bij het pontje naar Spijkerboor is Pabi’s snackhoekje te vinden. Je kunt daar lekker patatje scoren… op hemelbreed 3 km afstand van Ons Hoekje.  (Pabi is afkorting van PAblo en BIanca. ) Nu hebben het afgelopen weekend vandalen het nodig gevonden om daar vernielingen aan te richten.  Allerlei spullen zijn omgegooid of in het kanaal gesodemieterd.

Robot in werking

10 maanden geleden is het nu dat iemand  van de Agrarische Bedrijfsverzorging voor het eerst op het erf bij de familie Konijn aan het werk ging, zeven dagen per week. Een uitstekende man heeft al die tijd gemolken. Als hij vrij was molk Astrid.

Maar….. sinds dinsdagmiddag is de robot in werking. De aankomende dagen zal er 24 uur per dag twee man in de stal zijn om de koeien te laten wennen aan het apparaat.  De eerste berichten zijn zeer goed. De manschappen krijgen tijdens hun werk natuurlijk goed te eten en te drinken.  Lekkere koekies, chips,  snoepjes…. het is de kunst om het met elkaar goed te hebben… de koeien worden ook verwend. In de robot is lekker voer te halen… sommigen willen er wel 10 keer per dag in.  Dat kan wel… maar ze moeten er weer uit wanneer ze net geweest zijn… dan zegt de computer tegen de robot dat die koe nog niet aan de beurt is en krijgt zij niets. Pas wanneer de computer vindt dat het weer tijd is om het koetje iets extra’s te geven, dan komt er weer voer vrij in het apparaat en heeft het voor de koe effect om erin te gaan.  Mooi hè?

Kerst bij Elly Beets

De dames van Ons Hoekje gaan altijd half december naar Elly Beets aan de Zuiderweg om iets voor kerst te maken. In haar riante boerderij ontvangt ze ons allerhartelijkst met koffie/thee en eigen appeltaart met slagroom en met glüwein.  Daarna gaan we aan de slag. Dit jaar een kerstster met mos en kerst  frutsels en een kaarsje in het midden. Laat de kerst maar komen…. wij zijn er klaar voor… want we kwamen tezamen onder het sterren blinken. Een lied moet weerklinken… daar zorgde Henriëtte voor.. zij nam haar mondharmonica mee voor een heel teer achtergrond muziekje.

Orbs ging naar Midwinterfeest in de Rijp

Wat hebben de deelnemers aan Orbs weer een gouden avond gehad. Op vrijdagavond 9 december gingen we nacht fotografie oefenen.  De Rijp is heel erg mooi versierd… echt een juweel om op de gevoelige plaat vast te leggen.  We waren maar met z’n vijven,  maar we hadden het goed.  Er is twee maal neer gestreken in een etablissement, te weten bij Oudejans en later ‘Bij Ernst’.  Chocomel met slagroom en later een biertje met een bitterbal erbij. Het leven is goed.

De sterren van WBSV

De meiden van Vlaar spelen voetbal bij WBSV.  Deze prima polderclub houdt een hele mooie actie om de kas te spekken. Ze komen bij u langs met kerststerren in de kleuren rood en wit. Mooi he?  Precies de kleuren van de club.  Ze kosten maar 3 euro, dus je kan voor weinig je hele huis vol zetten.

kerstster

Robot

Bij Konijn zijn ze bezig met het installeren van een melkrobot. Doordat bedrijfsopvolging een wens is, is hiervoor gekozen. Doordat Jos geen zwaar til- werk meer mag doen, is dit een uitkomst want het stelt het bedrijf in staat om koeien te blijven melken.

Op de foto zijn Nils Zijp en Wim Konijn bezig een fundering te maken. Hij komt op de plek van de melkput. Een kant daarvan is er nu uitgesloopt, dus er wordt de aankomende week op halve kracht gemolken, waardoor het melken natuurlijk wel langer duurt. Gelukkig hebben zij een uitmuntende hulp van de Agrarische Bedrijfsverzorging en als hij vrij is melkt Astrid.

robot-small