Zwoel in Broek

Het was weer een voltreffer van het bestuur om op 12 juni een avondwandeling te gaan houden in Broek in Waterland. Overdag was het zeer warm geweest, maar ’s avonds….. Goddelijk van temperatuur, precies zoals je het hebben wilt op een lange zomeravond.

We hadden een uitstekende gids die ons vertelde over dit wonderschone dorp. Van de nering van vroeger, met de talloze boeren bedoeningen in de dorpsstraat. Van de miljoenen erfenis van Neeltje Pater en van de hedendaagse weldoener die een paar jaar geleden 160.000 euro gaf om 41 authentieke lantaarnpalen aan het dorp te schenken en daar zelf zeer bescheiden mee om ging toen de burgemeester hem in het openbaar daarvoor wilde bedanken…. Na twee minuten naar het verhaal van de burger vader geluisterd te hebben zei de weldoener:   “Goed…. en nou gaan we weer aan het werk!”

41 bijzondere lantaarnpalen
Simon op vertrouwde grond

We kwamen nog langs het huis waar de bet-overgrootvader van Simon Ordeman woonde. Daarom werd aan Simon gevraagd om even op deze familiegrond een foto naast de voordeur te nemen.

We kuierden nog wat voort en kwamen zo bij een pand dat ‘Het beroemde huis’ wordt genoemd.  Het dorp telt meerdere kapitaal krachtige luitjes die zo’n pandje voor ‘erbij ‘ hebben.  De eigenaar heeft samen met zijn vrouw allerlei muurschilderingen tevoorschijn gekrabd met een grote dosis geduld en talloze chirurgijn mesjes.

IMG_9551 (Small)